Mediepolitik

Mobiltelefoner, iPads, computere, smartwatch m.m. i Egebakkeskolens SFO og Klub – opdateret 2024

På Egebakkeskolen oplever vi at vores elever har telefoner, computere, smartwatch og lignende med, når de er i SFO/Klub.

Vi har erfaring med, at det kan være vanskeligt for børnene at fordybe sig i aktiviteter og leg, hvis de hele tiden er opmærksomme på eller bliver forstyrret af deres mobiltelefoner eller smartwatch.

Vi ønsker en hverdag i SFO og klub hvor der er fokus på leg/aktiviteter og relationer, og vi vil derfor opfordre til at børnene ikke medbringer hverken telefon, iPads, smartwatchs eller lignende – medmindre dette er aftalt. Der kan være særlige situationer, hvor der er behov for at barnet har en telefon med, men dette bør aftales med personalet.

SFO Rød bygning 0.- 1.klasse

Det er ikke tilladt at have mobiltelefoner, iPads eller benytte ringefunktion på smartwatch i SFO.

SFO Gul bygning 2.- 4. klasse

Det er ikke tilladt at benytte mobiltelefoner eller smartwatch. Medbringer børnene iPads, smartwatch og mobiltelefoner, gælder nedenstående vilkår:

• Børnene skal selv passe på deres telefoner og ure, og SFO’en har intet ansvar for medbragte telefoner, ure eller andet.
  • Mobilen skal være i tasken.
  • Mobiltelefoner skal være på lydløs.
  • Ikke tilladt at benytte ringefunktion på smartwatch i SFO tid. Dette forstyrrer børnene og kan skabe usikkerhed om daglige aftaler.
  • Det er ikke tilladt at optage video eller tage billeder af andre uden deres samtykke.

*Det er tilladt at bruge sin telefon, eller iPad, når man skal bruge den til digitale opgaver, musikøvning osv. Dette aftales med SFOens personale.

Klub 5.-6. klasse

Der er mobilfrit i klubben, hver dag frem til kl. 15:30. Har man sin egen computer og telefon med i klubben, skal klubbens mediepolitik følges. Denne vil blive opdateret en gang årligt. Klubben har 6-8 computere, hvor der er mulighed for at game. Vi forsøger at holde os til spil, indenfor gældende anvisninger.

Politik

Det er vigtigt for os, at klubbens medlemmer ikke føler sig overvåget i deres mediebrug, men at retningslinjerne skal ses som en hjælp til at, vi har en god og fælles mediekultur I Egebakkeskolens Klub.

• Det er ikke tilladt at fotografere/videofilme hinanden uden tilladelse. Det er forbudt at uploade billeder eller videoer af hinanden på sociale medier, herunder Facebook, Tiktok, snapchat og Instagram m.fl. Man skal som ung kunne være i klubben uden at blive publiceret på et offentligt medie. Vi henviser i øvrigt til sociale mediers regler om aldersbegrænsning.
  • Vi har valgt ikke at have net filtre på vores computere i klubben, men vi er i stedet hele tiden i dialog med de unge omkring hvis man skulle komme ind på en uheldig side. De unge er gode til at komme og fortælle os det hvis det sker.
  • Når man spiller/ser film m.m. på sin mobiltelefon (efter 15:30), må telefonens lydniveauer ikke være til gene for andre klubmedlemmer.
  • Egebakkeskolens Klub er ikke ansvarlig for de unges medbragte telefoner, IPads, smartwatchs m.m.