Find svar på det meste i vores A-Å

Egebakkeskolen A-Å 2024 – 2025

I Egebakkekskolens A-Å finder du svar på det meste:

 

Arbejdsdag 0. klasse og 1. klasse

mandag, den 2. september kl. 16 – 20

 

Arbejdsdag 2.a og 2.b

tirsdag, den 3. september kl. 16 – 20

 

Forårskoncert – 0.-5. kl.

Koncerten er mandag d. 5. maj kl. 16-18
Ved forårskoncerten står 3. kl. s forældre for en bod med salg af forfriskninger i pausen. (Se vores kost- og sundhedspolitik)
Forældrerådet er tovholder og aftaler de nærmere retningslinjer og muligheder med skolen. Overskuddet fra salget går til klassekassen.

 

Skolefest – 0 – 5. kl.– café ved forældrene i 4. kl.

Skolefesten ligger torsdag den 10. april kl. 17-20
Forældrene i 4. klasse står for en cafe, hvor der både kan købes mad og drikke. (Se vores kost- og sundhedspolitik)
Forældrerådet er tovholdere og aftaler i samarbejde med skolen de nærmere retningslinjer. o Overskuddet fra salget går til klassekassen.

 

Dimissionsfest – 9. kl.

I juni (24. juni) arrangerer skolen i samarbejde med forældrerådet dimissionsfest for klassen. Forældrerådet inddrager de øvrige forældre efter behov.

 

Forældreundervisningsdag

Når det pædagogiske personale tager på pædagogiske dage torsdag/fredag d. 6-7. marts står klassens forældre for undervisningen fredag, som er en skoledag fra 8.15 – 13.00. Forældrerådene i de respektive klasser fungerer som bindeled mellem skolen og forældrene i forbindelse med disse opgaver. De skal ikke være ”indpiskere”, da alle forældre forventes at deltage som led i det forpligtende fællesskab.

 

Bestyrelse
  • Maria Sommer Kiel, (formand) valgt på generalforsamlingen
  • Per Olav Espegren, (næstformand), valgt på generalforsamlingen
  • Casper Lund Thomsen valgt på generalforsamlingen
  • Peter Jensby Hove, valgt på generalforsamlingen
  • Jeppe Fibæk Salmonsen, valgt på generalforsamlingen
  • Katrine Tilma, udpeget af Vestre Provsti
  • Birgitte Lodberg Pedersen, udpeget af Vestre Provsti

 

Børn- og ungelæge

Gunvor Hviid Steffensen er tilknyttet Egebakkeskolen. Træffes på Tlf.: 29203980

 

Børnesyn

På Egebakkeskolen arbejder vi ud fra nedenstående børnesyn, som er formuleret på baggrund af skolens værdier:

  • Alle børn har lige værd
  • Hvert barn er unikt
  • Hvert barn indeholder ressourcer, styrker og udviklingspotentiale
  • Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre – såvel børn som voksne, i det forpligtende fællesskab

 

Digitale medier (IT)
  • Digitale medier er en integreret del af undervisningen på alle skolens klassetrin. Skolen har udarbejdet en læseplan for brugen af digitale medier. Planen skal sikre, at eleverne bliver fortrolige med disse, samt kan benytte medierne kommunikativt, analytisk og kreativt.
  • Fra 0.-4. kl. anvendes især skolens medieudstyr. Efter aftale kan eleverne medbringe deres eget udstyr.
  • Fra 4. kl. skal eleverne kunne medbringe en bærbar computer, der er egnet til brug i skolens undervisning, når det aftales med læreren
  • Fra 6. kl. medbringer eleverne en bærbar computer hver skoledag.
  • For yderligere information om brugen af digitale medier i undervisningen, se hjemmesiden eller kontakt skolensmedievejleder Dennis Fugl Velgaard.

 

Elevcoach

Som en del af skolens AKT arbejdes der med elevcoaching. Dette arbejde aftales med den enkelte elev og dennes forældre og har til hensigt at styrke elevens kompetencer til at indg̊å og bidrage positivt i læringsfællesskabet. Skolens trivselsvejleder Birgitte Bruun er kontaktperson på dette.

 

Egebakkeband

Skolen har et band, som spiller til forskellige arrangementer. Egebakkeband og Store kor arbejder sammen om forskellige arrangementer. Bandet ledes af skolen, og da der er begrænsede pladser i bandet, er det er derfor et krav, at man kan spille/synge på et rimeligt niveau. Det er gratis at være medlem af Egebakkeband.

 

Elevråd

Der er et elevråd på Egebakkeskolen bestående af repræsentanter fra 4. – 9. kl. Jannie Jensen er tilknyttet elevrådet som lærer.

 

E-mail

Alle lærere kan kontaktes via Skoleintra. Se afsnittet om kommunikation.

 

Engelskvejleder

Dorrit Daugaard er skolens engelskvejleder, som bl.a. har til opgave at vejlede og være sparringspartner med lærerne om engelskundervisningen. Desuden vil engelskvejlederen have fokus på at udvikle og synliggøre engelskundervisningen yderligere.

 

Ferie

Vi oplever en del fritagelse uden for de ordinære skoleferier. Det griber meget forstyrrende ind i undervisningen, hvorfor vi kraftigt opfordrer til, at eleverne kun afholder ferie i forbindelse med de ordinære skoleferier. Er der helt specielle grunde, der taler for at tages fri til en ekstraordinær ferie, er det forældrenes ansvar at den tabte undervisning indhentes og læreren er ikke forpligtet på at yde ekstra hjælp i denne anledning. Skolelederen kontaktes i disse tilfælde ved ferier der kræver mere end to fridage.

 

Fokusfag 6. kl.
  • Billedkunst
  • Musik

Læs mere under Fagplaner på Skoleporten

 

Forældrerengøring
  • Hver familie gør rent 4 gange årligt.
  • I 5.-7. kl. deltager elever sammen med deres forældre.
  • Med undtagelse af enkelte uger før en ferie gøres der rent lørdag fra kl. 9.00 – 12.00.
  • Ønsker man ikke at deltage i forældrerengøringen opkræves 2.200 kr. pr. år.
  • Udebliver man fra en rengøring opkræves 750 kr.

 

Forældreråd/ arrangementsudvalg

I hver klasse vælges et forældreråd på 4 personer. Forældrerådet har til formål at medvirke til at styrke klassesammenholdet, f.eks. ved at arrangere forskellige sammenkomster for klassens elever og forældre. Forældrerådet kan i samarbejde med klasselæreren få tid på forældremødet til punkter, der ligger i periferien af skolevirksomheden (F.eks. ”Blå mandag”, diskussion af alkoholpolitik el.lign.)

Forældrerådet er skolen behjælpelig med fordeling af opgaver blandt alle klassens forældre i forbindelse med diverse skolearrangementer. Forældrerådet har ingen beføjelser m.h.t. selve skolevirksomheden, som f.eks. klassens undervisning. Forældrerådet har en særlig forpligtelse til at inddrage nye forældre i klassefællesskabet.

 

Forældresamarbejde

Foruden det formaliserede skole-hjemsamarbejde forventes det, at forældrene tager medansvar for deres barns skolegang ved at bakke op om skolearbejdet og ved at være i en åben dialog med skolen om barnet også ved evt. vanskeligheder. Vi opfordrer til, at man læser “Forældreguiden” på vores hjemmeside for mere info.

Erfarer forældrene, at barnet af en eller anden grund ikke trives, er det forældrenes pligt at rette henvendelse til klasselæreren og deltage i et samarbejde omkring barnets trivsel. (Se afsnittet om trivsel.)

 

Fotografering

I efteråret foretages klassefotografering og billeder kan købes direkte hos fotofirmaet.

 

Fravær

Da vi er forpligtede til at reagere på bekymrende fravær, kontakter vi hjemmet, hvis en elevs fravær overstiger 10%.

 

Frikvartersregler
  • Klynge A og B er ude i alle frikvarterer. Klynge C er ude i pauser indtil efterårsferien – og igen fra foråret. Dog kan der i tilfælde af dårligt vejr gives indeordning.
  • 8. og 9. kl. har indeordning. 7. klasse kan anmode om indeordning. 8. og 9.kl. må benytte hallen.

 

Friplads

Forældre har mulighed for at søge tilskud til skolepenge. Kriterierne for tildeling af delvis friplads er dels indkomst og dels antal hjemmeboende børn under 18 år.

  • Ansøgningsskema og vejledning rekvireres på kontoret eller via Intra.
  • Ansøgning afleveres eller sendes inden sommerferien.
  • Spørgsmål om fripladstilskud rettes til Lotte Norrig

 

Fritagelse fra idræt
  • Er en elev skadet, så han/hun ikke kan deltage i idræt, møder man alligevel op til undervisningen. Forældre giver læreren besked på Intra om grunden til, at eleven ikke kan deltage.
  • I særlige tilfælde, hvor en elev er langtidssygemeldt/skadet, kan der træffes aftale med skolelederen om, at eleven fritages.

 

Fritidsordning
  • Består af SFO 0.-4. kl. og klub for 5. og 6. kl. (Se under Klub). Egebakkeskolens fritidsordning arbejder tæt sammen med skolen, klubben og andre samarbejdspartnere. Fritidsdelen læner sig op ad Egebakkeskolens værdisæt og pejlemærker.
  • Direkte telefon Rød SFO 0-1. Kl.: 86 24 60 61
  • Direkte telefon Gul SFO 2-4 kl.: 86 24 60 61
  • Direkte telefon SFO leder: 26186821
  • Åbningstiderne er 6.30 – 8.00 og efter skoletid til kl. 17.00, fredag dog 16.30.
  • Der er heldagsåbent i efterårsferien og i en del af sommerferien. Se ferieplanen på Intra.
  • Udmeldelse af fritidsordningen er skriftlig og med 1 måneds varsel til den 1. i en måned.
  • Betaling SFO: 1 barn kr. 1.650 kr., 2 børn kr.2.870, 3 børn kr. 3.740, pr. måned i 11 måneder. (Juli er betalingsfri) – Se SFO beskrivelse på skole intra.

 

Glemte sager
  • Mindre ting som ure og smykker indleveres på kontoret og kan afhentes her.
  • Tøj og større ting gemmes i kælderen ved hallen.
  • Glemte sager lægges frem i forbindelse med større arrangementer og overgives herefter til genbrug.

 

Hjemmeside

Findes på www.egebakkeksolen.dk. Her findes bl.a. skolens vedtægter, information om bestyrelse, fagudbud, nyt fra kontor mm.

 

Inklusion

På Egebakkeskolen arbejder vi med inklusion ud fra flg. definition: Inklusion er den dynamiske og vedvarende proces, hvori institutionen øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt læringsmæssigt udbytte for alle. I denne proces tages der særligt hensyn til dem, som er i faregruppen for marginalisering, eksklusion og lavt fagligt udbytte (Rasmus Alenkær, Den Inkluderende Skole)

Se desuden skolens inklusionspolitik under ”Politikker”.

 

IT

Se Digitale Medier

 

Karaktergivning

8. og 9. klasse gives to standpunktskarakter i løbet af skoleåret.

 

Klassearrangementer

Skolen kan lånes til klassearrangementer arrangeret af forældrerådet. Skolen kan ikke lånes/lejes til fødselsdage eller andre private arrangementer. Det koster 250 kr. at låne skolen til klassearrangementer. Kontakt Lotte Norrig for yderligere information og aftale.

 

Klub

Egebakkeskolens Klub er for alle elever fra 5. og 6. kl. Der er fælles madordning hver dag med et mindre udvalg. Klubben er en del af Egebakkeskolens fritidstilbud.

  • Klub pr. barn kr. 850 pr. måned i 11 måneder (juli er betalingsfri)
  • Madordning(obligatorisk): Pr. barn kr. 600 kr. halvårligt.
  • Tlf:86246061

 

Kommunikation mellem skole og hjem

Personalet kan kontaktes telefonisk på skolen.

  • Personligt fremmøde: Man kan aftale møde med lærere eller pædagoger ved e-mail kontakt på Intra eller ved at ringe til skolen. Man kan ikke forvente at holde møde med en lærer efter morgensang, da læreren er på vej til undervisning.
  • Skoleintra: Se dette punkt.
  • I 8. og 9. klasse er der mulighed for at tale med lærerne på de månedlige træffetider (se datoer på forældreintra)

 

Konfirmation
  • Konfirmation og konfirmationsforberedelse foregår normalt i Skjoldhøj Kirke.
  • Skjoldhøj Kirke tilbyder mini-konfirmandundervisning for alle 3. klasser.

 

Kor
  • Skolen tilbyder deltagelse i kor. Korene øver 1 gang ugentligt og optræder ved forskellige arrangementer på skolen.
  • Lille kor er for elever fra 1. – 2. kl.
  • Store kor er for elever fra 3. – 9. kl. Store kor arbejder i perioder sammen med Egebakkeband.
  • Deltagelse i kor er gratis.

 

Kost-, sundheds- og alkoholpolitik

Skolen har en kost-, sundheds- og alkoholpolitik. Se afsnittet for politikker.

 

Lejrskoler
  • På 3., 6. og 9. klassetrin tager klassen og lærerteamet på lejrskole.
  • I 3. kl. med én overnatning.
  • I 6. kl. Madlejr v/Arla.
  • I 9. kl. er der en udlandsrejse.

 

  • Der opkræves elevbetaling til turene:
  • For 3. kl. er beløbet 350 kr.
  • For 6. kl. 750 kr.
  • For 9. kl. 3.500 kr.
  • 8. og 9. kl. indleder skoleåret med en introtur. Elevbetaling til denne er 250 kr.

 

Læsevejleder

Tina Bilberg og Lene Odgaard Biehl er skolens læsevejledere, som bl.a. har til opgave at vejlede lærerne om læsning, læseudvikling og læseundervisning. Desuden har læsevejlederne kontakt til kommunens læsekonsulent.

 

Matematikvejleder

Bente Bindeballe er skolens matematikvejleder som bl.a. har til opgave at vejlede lærerne om matematikudvikling og matematikundervisning. Desuden vil matematikvejlederen teste de elever, der på begynderstadiet har svært ved at komme i gang med at lære matematik og i samarbejde med matematiklæreren være ansvarlig for, at der lægges handleplaner for disse elevers udvikling.

 

Medievejleder

Dennis Fugl Velgaard er skolens medievejleder som har til opgave at udvikle skolens mediestrategi.

 

Mobiltelefon

Skolen har en politik for brug af mobiltelefoner. Se afsnittet for mediepolitik længere nede.

 

Morgensang

Hver dag begynder hele skolen kl. 8.15 med morgensang og Fadervor. Forældre er meget velkomne til at deltage.

 

Musikskole

I tilknytning til skolen forefindes en musikskole, som tilbyder instrumentalundervisning på klaver, bas, guitar og trommer. Nærmere oplysninger hos Christian Smalbro.

 

Optagelsesprocedure

Der optages max. 24 elever pr. klasse. Selve optagelsesproceduren kan læses her: https://egebakkeskolen.dk/bliv-elev-nu/

 

Ordensregler
  • Skolens regler skal underbygge og styrke et positivt fællesskab mellem alle på skolen.
  • Eleverne skal følge de henstillinger, de får af lærerne.
  • Tyggegummi er ikke tilladt på skolen.
  • Eleverne må ikke ryge på skolen.

 

Parkering
  • Parkeringspladsen foran den brune bygning er forbeholdt personale.
  • Parkeringspladsen foran Den blå bygning er til forældre og gæster og indeholder “et kys og kør” afsnit.
  • Skolen har i tilknytning hertil en trafikpolitik. Se afsnittet for politikker.

 

Rygning

Rygning er ikke tilladt på skolen.

 

Skole/hjem samtaler

Se under Udviklingssamtaler

 

Skoleskak

På Egebakkeskolen tilbyder vi skoleskak i efteråret/vinteren. Det foregår om eftermiddagen. Information om sæsonstart vil blive lagt på Intra. Egebakkeskolen er medlem af Dansk Skoleskakforening.

 

Skoleintra
  • Al skriftlig kommunikation mellem skole og hjem foregår via Skoleintra.
  • ”Opslagstavlen” er forbeholdt meddelelser fra skolen. Forældre kan kommunikere direkte med andre forældre iklassen via Skoleintra.
  • I klynge B og C forventer vi, at eleverne selv tjekker den elektroniske lektiebog dagligt, i klynge A må forældrenestøtte i fornødent omfang.
  • Skoleintra er forbeholdt information og kommunikation vedr. skole og kan derfor ikke bruges til private emner.

 

Skolemælk
  • Der er mulighed for at købe skolemælk.
  • Skolemælk bestilles på www.skolemaelk.dk
  • Spørgsmål om mælkeordning kan rettes til sekretær Lotte Norrig.

 

Skolepenge

1 barn kr. 1.590, 2 børn kr. 2.770, 3 børn kr. 3.650, 4 børn kr. 4.520 pr. måned i 12 måneder.

 

Struktur

Skolen er opdelt i tre klynger:

Klynge A: 0.kl. – 3.kl.

Klynge B: 4.kl. – 6.kl.

Klynge C: 7.kl. – 9.kl.

Undervisningen foregår fortrinsvis klassevis, men i løbet af året arrangeres forskellige klyngeaktiviteter som emnedage, fællestimer, teaterture og lign. i hver enkel klynge.

 

Sundhedsplejerske
  • Gitte Engdal van Dillen, træffes på skolen 2 gange om måneden. Gitte kontaktes på 41873805.
  • Aftaler eller kontakt til sundhedsplejerske kan også ske gennem dennes sekretær på 29203982 eller 89405776(voicemail) tirsdag 12-13, torsdag + fredag 8-9

 

Tabulex SFO

Egebakkeskolens SFO benytter sig af Tabulex som digital registrering af børn, samt struktur på deres hverdags aftaler m.m. Alle nye forældre og børn bliver automatisk oprettet ved skolestart. Ved tekniske spørgsmål kontaktes SFO leder.

 

Tandlæge

Egebakkeskolen er tilknyttet tandklinikken på Skjoldhøjskolen, tlf. 86243022. Det er dog frivilligt, om man ønsker at benytte den eller en anden kommunal tandklinik.

 

Telefon

Skolens hovednummer er 86246061.

 

Terminsprøver

Der afholdes terminsprøver for 8. og 9. klasse.

 

Trafikpolitik

Skolen har en trafikpolitik. Se afsnittet for politikker.

 

Trivsel

På Egebakkeskolen har vi vores egen trivselsvejleder Birgitte Bruun. Desuden er fokus på trivsel en del af vores daglige pædagogiske arbejde. Se i øvrigt vores trivselspolitik under afsnittet for politikker – og læs mere om trivsel på hjemmesiden her.

 

Uddannelsesvejledning
  • Fra 6. – 9. klasse er der undervisning i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering.
  • Eleverne i 8. kl. vælger hvert år et præsentationskursus, der tilbydes af de forskellige ungdomsuddannelser, samtdeltager i en erhvervsintroducerende dag.
  • Eleverne i 9. kl. har mulighed for at komme i en uges specialpraktik på en relevant uddannelse eller arbejdsplads.
  • Elever og forældre er til enhver tid velkomne til at kontakte skolevejlederen. (Se punktet om skolevejledning.)
  • Vejledning foregår gennem UU Aarhus. Kristian Frost er skolens kontaktperson til UU.

 

Udlån af skolen

Se “Klassearrangementer”.

 

Udviklingssamtaler

Formålet med elevens udviklingssamtaler er, at eleven i samarbejde med sine lærere og forældre evaluerer sine læringsmål. Der afholdes to årlige udviklingssamtaler. I udskolingen kan den ene udviklingssamtale erstattes af en træffetid.

 

Venneordning
  • Alle 0. klasser får en ældre venneklasse, som følger dem gennem hele skolegangen.
  • Venneordningen har til hensigt at øge trygheden for de små elever og ansvarsfølelsen for de store elever.
  • I løbet af året arrangeres forskellige fælles aktiviteter for klasserne.

 

 

 

Politikker

 

Inklusionspolitik

Udgangspunktet for vores arbejde med inklusion bygger på vores værdier som beskrevet i vores børnesyn og på vores forståelse af inklusion.

Egebakkeskolens børnesyn:

Alle børn har lige værd.
Hvert barn er unikt.
Hvert barn indeholder ressourcer, styrker, og udviklingspotentiale.
Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre – såvel børn som voksne, i det forpligtende fællesskab. Definition på inklusion:

Inklusion er den dynamiske og vedvarende proces, hvori institutionen øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt læringsmæssigt udbytte for alle. I denne proces tages der særligt hensyn til dem, som er i faregruppen for marginalisering, eksklusion og lavt fagligt udbytte

(Rasmus Alenkær: Den inkluderende skole)

Hvad vil det sige i praksis:

Alle børn skal have mulighed for at udvikle sig så meget som muligt fagligt, personligt og socialt som individ og som en del af klassen. For de børn, hvor det af forskellige grunde kan være svært at komme i den ønskede udvikling tages der særlige hensyn og der kan iværksættes støtteforanstaltninger. Det er skolens faglige vurdering, som ligger til grund for iværksættelse af støtteforanstaltningerne.

Forventninger til Det forpligtende fællesskab

Skolen forventer, at forældre er åbne for tidlig kommunikation til skolen, de øvrige forældre og til klassen om særlige udfordringer og særlige behov deres barn måtte have. Dette kan kun ske i tillid til, at åbenheden og budskabet vil blive modtaget positivt og det er skolens forventning, at barnet og forældrene vil få den fornødne opbakning fra klassens øvrige elever og forældre. Hvordan kommunikationen skal foregå; mundtligt på et forældremøde f.eks. med hjælp fra lærerne eller skriftligt i en mail til klassens forældre aftales mellem forældre, lærere og ledelse.

Processer

Alle børn er i en udviklingsproces i deres skolegang. De kan ikke alt fra begyndelsen – de er i skolen for at øve sig – for at udvikle sig. Vi er altid meget opmærksomme på balancen mellem hensynet til det enkelte barn og hensynet til fællesskabet.

Kernen i samarbejdet om de børn, som har svært ved at komme i den ønskede udvikling er forældre, klasselærere, klassekammerater og skoleledelse. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) inddrages på Ressourcemøder, hvor der, med udgangspunkt i barnets ressourcer og styrker sættes mål for og aftales indsatser for arbejdet.

Hvis dette arbejde ikke resulterer i den ønskede udvikling, kan PPR foretage en nærmere udredning af barnets udfordringer og på baggrund af de resultater, der fremkommer, kan der aftales nye indsatser eller i særlige tilfælde henvises til en yderligere udredning på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling (BUA)

Hvis de processer og støtteforanstaltninger, der iværksættes om et barn med særlige udfordringer og behov ikke bærer frugt og det viser sig umuligt at tilrettelægge en skoledag for barnet, som det kan udvikle sig og trives i, kan der i samarbejde med forældrene og PPR træffes aftale om at arbejde på en indstilling til et specialtilbud.

I helt enkeltstående tilfælde kan skolen blive nødt til at skride til udmeldelse af et barn uden at der er et specialtilbud. I et sådant tilfælde vil skolens bestyrelse blive inddraget.

 

 

Kost-, sundheds- og alkoholpolitik

Indledning

Vi er i dag bevidste om, at der er en helt tydelig sammenhæng mellem mad, motion, sundhed, trivsel og læring. Det er af afgørende betydning at børn i skolealderen får en sund kost, er fysisk aktive og i det hele taget lever et sundt liv og trives for at indlæringsevnen styrkes.

Grundlæggende er det forældrenes ansvar, at barnet udvikler gode kost- og sundhedsvaner.

På Egebakkeskolen er vi dog også bevidste om, at vi bidrager til disse og derfor ønsker vi at synliggøre vores holdninger på kost-, alkohol-, og sundhedsområdet.

Forældrene

Vi forventer at eleverne møder undervisningsparate. Det vil i denne sammenhæng sige, at de er veludhvilede, har fået morgenmad og har madpakke med.

Vi opfordrer forældrene til at lade barnet cykle til skole.
Ved fødselsdagsfejringer på skolen og i SFO opfordres forældre til at tænke i sunde alternativer til slik eller kage.

Skolen

På skolen prioriterer vi, at spisepausen bliver en hyggestund med tid til at spise. Eleverne spiser i klasserne i tidsrummet 11.30 – 11.45, hvor der er en lærer til stede (de mindre klasser udvider i praksis spisepausen efter behov.)

Eleverne har mulighed for at opbevare deres madpakke i køleskab. Der er adgang til frisk vand
Der kan bestilles skolemælk

Undervisningen
Fælles for alle klasser
Alle klassetrin har to ugentlige idrætstimer.
4. -6. klasse har derudover en ugentlig bevægelsestime.
Vi deltager i Skolernes Motionsdag og har en årlig idrætsdag

Klynge A

Vi arbejder med emnet i fagene natur/teknik, dansk og idræt
Bevægelse inddrages i fagene i forbindelse med den musisk/kreative tilgang til undervisning. Eleverne skal være ude i frikvartererne for at de kan bevæge sig og bruge deres krop.
Løb og læs projekt i 2 uger.

Klynge B

Vi har en idrætsdag for trinnet
4. klasse har hvert år et sundhedsemne over to dage
Bevægelse inddrages i fagene, på fagdage og i emneuger
Vi har fokus på, at eleverne har gode madpakker med.
Eleverne skal være ude i frikvartererne for at de kan bevæge sig og bruge deres krop.

Klynge C

Vi oplyser elever og forældre om sundhed og madpakker I naturfagene arbejder vi også med kost og sundhed

Vi arrangerer med jævne mellemrum fælles madlavning og fælles spisning for at få fokus på de gode og sunde madvaner

Festligheder

Til skolefest, sommerkoncert og andre arrangementer skal der altid være mulighed for et sundt valg som f.eks frugt, grønt og smoothies. Der sælges ikke slik.

Begrænsninger

Kager, slik, chips og lign. er forbundet med ganske særlige lejligheder på skolen, eller i klassen og hører ikke hjemme i daglige/ugentlige sammenhænge. Derfor er fortæringen til evt. hyggeordninger frugt, grønt, boller eller andre sunde alternativer.

SFO

Vi hjælper børnene med at huske at spise deres eftermiddagsmad og drikke vand i løbet af dagen. De yngste børn har fast spisetid, som bliver gjort til en fælles hyggestund.

Vi opfordrer forældrene til at give børnene sund mad med i madpakken.
Vi opfordrer hver dag alle børn til aktiviteter/motion udendørs eller i hallen.
Vi har en fast ugentlig ”udedag,” hvor al aktivitet foregår udendørs for at børnene bevæger sig og bruger deres krop.

Se desuden: www.altomkost.dk

 

 

Alkoholpolitik

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge under 16 år ikke drikker alkohol. Egebakkeskolen opfordrer på det grundlag kraftigt til, at forældrene til elever i de ældste klasser, hvert år på forældremødet indgår en forældreaftale om ikke at lade eleverne drikke alkohol når de er sammen.

Se desuden: www.sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/alkohol

Mobilpolitik

Formål med politikken:

At beskytte og værne om fællesskab og læring på Egebakkeskolen.

Baggrund for oprettelse af politikken:

Vi oplever i stigende grad:

at mobiltelefoner blokerer for læring i undervisningssituationerne i stedet for at bidrage

at det er svært at udføre pædagogisk arbejde, fordi eleverne i højere grad henvender sig direkte til forældre via mobiltelefonen ved udfordringer/konflikter end til lærerne og pædagogerne.

at fokus går fra fællesskabet mellem eleverne i pauserne til individuel brug af diverse digitale medier – afhængig af alder og klassetrin.

Politik for brug af mobiltelefoner og øvrige digitale medier:

Mobiltelefoner låses inde ved skoledagens begyndelse og låses ud ved skoledagens afslutning.

Ved sygdom eller andre særlige situationer kan der ringes til forældre eller andre fra elevens telefon. Dog kun efter aftale med en lærer. Der kan altid ringes fra skolens telefon.

Bemærk, at SFO ́en og klubben har sine egne retningslinjer for brug af mobiltelefon, Ipads og spillekonsoller. Retningslinjerne bygger på de samme holdninger og værdier som skolens politik på området.

 

 

Trafikpolitik

Vi opfordrer til, at eleverne cykler til og fra skole. I de små klasser ifølge med en voksen.

Forældrene sørger for, at børnenes cykler, incl. reflekser og lys, er i orden og at børnene bruger cykelhjelm.

På alle cykelture med skolen skal børnene bruge cykelhjelm.

Alle forældre og medarbejdere, som kommer i bil til skolen, kører forsigtigt (langsomt!) og tager hensyn til de bløde trafikanter

Parkering ved den brune bygning er forbeholdt medarbejdere

Hvis forældre kører barnet i skole, sætter man barnet af foran den blå bygning efter ”Kys og kør- princippet”: Kør helt frem, sæt barnet af i rondellen, kør straks videre.

Hvis forældre en gang imellem gerne vil følge barnet ind til klassen, eller deltage i morgensang parkeres bilen i en af P- båsene foran den blå bygning.

 

 

Trivselspolitik

Skolens trivselspolitik har til formål at understøtte skolens værdigrundlag:

…..at værne om og give eleverne mulighed for at udvikle sig i et levende og udfordrende skolemiljø, hvor der lægges vægt på tryghed, selvstændighed, faglig dygtighed og social forståelse, og forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre og hvor elevernes ansvar og respekt for hinanden styrkes på trods af forskelle i baggrund, nationalitet og personlige anlæg.”(Egebakkeskolens Formål § 1, stk. 1)

Vi arbejder hele tiden på det gode læringsmiljø og de gode relationer:

I klasserne arbejder klasselærerne årligt med emner omkring de gode relationer

På trinnene er der hvert år emnedage med det formål at styrke venskaber og læringsfællesskabet

Gennem mange fællesarrangementer arbejder vi på at styrke fællesskabet blandt eleverne. Vores daglige morgensang er et væsentligt bidrag til dette.

Vi har venneordning mellem store og små elever
Sfo og klub arbejder målrettet med relationerne mellem eleverne i leg og aktiviteter.

Hvis vi oplever mistrivsel hos en elev eller i en klasse har vi mulighed for at inddrage én af vore AKT-lærere/elevcoaches i arbejdet. Klasselæreren er altid omdrejningspunktet om arbejdet, hvor også forældrene og skoleledelsen inddrages.

Det er vigtigt at huske på, at trivselsarbejde er en proces, der tager tid, og at der ikke er nogen færdig ”drejebog” for arbejdet og ingen facitliste til, hvordan et problem løses.

Oplever man som forældre, at ens barn ikke trives, forventer vi, at hjemmet kontakter klasselæreren. Dette er meget vigtigt, da det ikke altid er synligt for lærerne, hvilke konflikter eller problemer der er mellem eleverne.

Hvert tredje år udarbejder vi en større undervisningsmiljøvurdering, som hidrører både det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Hvis denne undersøgelser viser tegn på områder der kræver en indsats, bliver der udarbejdet handleplan for disse. Resultatet af undervisningsmiljøvurderingen og handleplanen kan læses på Intra.

 

Mediepolitik

Mobiltelefoner, iPads, smartwatch m.m. i Egebakkeskolens SFO og Klub – opdateret 2024

På Egebakkeskolen oplever vi at vores elever har telefoner, computere, smartwatch og lignende med, når de er i SFO/Klub.

Vi har erfaring med, at det kan være vanskeligt for børnene at fordybe sig i aktiviteter og leg, hvis de hele tiden er opmærksomme på eller bliver forstyrret af deres mobiltelefoner eller smartwatch.

Vi ønsker en hverdag i SFO og klub hvor der er fokus på leg/aktiviteter og relationer, og vi vil derfor opfordre til at børnene ikke medbringer hverken telefon, iPads, smartwatchs eller lignende – medmindre dette er aftalt. Der kan være særlige situationer, hvor der er behov for at barnet har en telefon med, men dette bør aftales med personalet.

SFO Rød bygning 0.- 1.klasse

Det er ikke tilladt at have mobiltelefoner, iPads eller benytte ringefunktion på smartwatch i SFO.

SFO Gul bygning 2.- 4. klasse

Det er ikke tilladt at benytte mobiltelefoner eller smartwatch. Medbringer børnene iPads, smartwatch og mobiltelefoner, gælder nedenstående vilkår:

  • Børnene skal selv passe på deres telefoner og ure, og SFO’en har intet ansvar for medbragte telefoner, ure eller andet.
  • Mobilen skal være i tasken.
  • Mobiltelefoner skal være på lydløs.
  • Ikke tilladt at benytte ringefunktion på smartwatch i SFO tid. Dette forstyrrer børnene og kan skabe usikkerhed om daglige aftaler.
  • Det er ikke tilladt at optage video eller tage billeder af andre uden deres samtykke.

*Det er tilladt at bruge sin telefon, eller iPad, når man skal bruge den til digitale opgaver, musikøvning osv. Dette aftales med SFOens personale.

Klub 5.-6. klasse

Der er mobilfrit i klubben, hver dag frem til kl. 15:30. Har man sin egen computer og telefon med i klubben, skal klubbens mediepolitik følges. Denne vil blive opdateret en gang årligt. Klubben har 6-8 computere, hvor der er mulighed for at game. Vi forsøger at holde os til spil, indenfor gældende anvisninger.

Politik

Det er vigtigt for os, at klubbens medlemmer ikke føler sig overvåget i deres mediebrug, men at retningslinjerne skal ses som en hjælp til at, vi har en god og fælles mediekultur I Egebakkeskolens Klub.

  • Det er ikke tilladt at fotografere/videofilme hinanden uden tilladelse. Det er forbudt at uploade billeder eller videoer af hinanden på sociale medier, herunder Facebook, Tiktok, snapchat og Instagram m.fl. Man skal som ung kunne være i klubben uden at blive publiceret på et offentligt medie. Vi henviser i øvrigt til sociale mediers regler om aldersbegrænsning.
  • Vi har valgt ikke at have net filtre på vores computere i klubben, men vi er i stedet hele tiden i dialog med de unge omkring hvis man skulle komme ind på en uheldig side. De unge er gode til at komme og fortælle os det hvis det sker.
  • Når man spiller/ser film m.m. på sin mobiltelefon (efter 15:30), må telefonens lydniveauer ikke være til gene for andre klubmedlemmer.
  • Egebakkeskolens Klub er ikke ansvarlig for de unges medbragte telefoner, IPads, smartwatchs m.m.

 

 

 

 

 

To top