Hvordan bliver man elev?

Du kan meget let skrive dit barn op på Egebakkeskolen.

Du udfylder først indmeldelsesblanketten herunder. Når vi modtager din indmeldelse, får du en mail, hvori vi bekræfter, at dit barn er optaget på ventelisten.

Det er vigtigt for os at møde jer som familie, og vi optager altid på baggrund af en optagelsessamtale. Du kan læse mere om skolens optagelsesprocedure herunder.

Egebakkeskolen – Optagelsesprocedure

0.kl.

Optag til 0. klasse begynder 1. januar 6 år før skolestart. Vi optager i første omgang 8 piger og 8 drenge i klassen. Herefter er optag på venteliste.

Pr. 15. januar året efter (5 år før skolestart) optages de resterende pladser i følgende rækkefølge:

• Børn af fastansatte
  • Søskende til nuværende elever
  • Indskrivningsdato

Det tilstræbes, at der er en ligelig fordeling af drenge og piger i klassen.

Adoptivbørn optages, som om de var skrevet op 3 måneder efter deres fødsel. De kan dog aldrig fortrænge børn, som allerede er optaget.

Ved registrering af indmeldelse påføres datoen for modtagelsen. Kontoret fremsender mail til forældrene med bekræftelse. Når der er givet tilsagn om en plads på skolen, opkræves et indmeldelsesgebyr på kr. 1.500.

Forældre til kommende elever i 0. klasse, som ikke allerede er forældre på skolen inviteres til et individuelt møde med skolelederen, hvor skolens formål, værdigrundlag og pædagogik fremlægges. Alle børn og forældre inviteres til infomøde og rundvisning på skolen, hvor kommende 0. klasses lærer, pædagoger og afdelingslederen for SFO og indskoling deltager.

I september opkræves et årligt ventelistegebyr på kr. 200. Betales gebyret ikke, slettes barnet af ventelisten. Ventelisteelever modtager foruden ovennævnte kun nyt fra skolen i det øjeblik, de er optaget i klassen.

Alle andre klasser

Ved et barns afgang fra en klasse kontaktes et barn på ventelisten, efter samme rækkefølge, som gør sig gældende ved optagelse til en ny 0. klasse:

• Børn af fastansatte
  • Søskende til nuværende elever
  • Indskrivningsdato

Også her tilstræbes det, at der er en ligelig fordeling af drenge og piger i klassen.

Der aftales et besøg på skolen, normalt 3-5 dage.

Som afslutning på dagene holder klasselærer og skoleleder møde med eleven og forældrene, hvor der orienteres om skolen, værdier, regler og forventninger til elever og forældre. Hvis begge parter på baggrund heraf vurderer, at der kan etableres et frugtbart samarbejde, optages eleven til start umiddelbart efter.

Bemærkninger

I forhold til skoleudsættelse gælder følgende:

• Børn som har en plads i en kommende klasse garanteres en plads skoleåret efter.
  • Hvis barnet står på venteliste, flyttes eleven til en plads på ventelisten det næstfølgende år.

Generelt:

• Vær opmærksom på, at al registrering sker i morens navn medmindre andet aftales med skolen.
  • Det er til enhver tid forældrenes ansvar at skolen har den korrekte e-mailadresse. Er denne ikke til rådighed, så skolens henvendelser kan nå frem, forfalder pladsen.
  • Søskendebørn defineres som børn, der har mindst en far eller mor til fælles eller sammenbragte børn. Plejebørn sidestilles med søskendebørn.
  • Der kan kun i helt særlige tilfælde dispenseres i forhold til den beskrevne optagelsesprocedure. Dispensation kræver altid behandling og vedtagelse på et bestyrelsesmøde.
  • Søskendefordel for ældre søskende træder i kraft 1. august året før yngste barns skolestart.

Godkendt af bestyrelsen den 22. august 2024. Gældende fra d.d.